Bilde 4

Våre roboter inngår som en viktig del av den nye læreplanen for videregående skoler

I den nye læreplanen for videregående skoler som ble innført i høsten 2020 er automatisering og robotisering satt opp som viktige læringsmål, allerede fra Vg1. Dette har ført til at mange videregående skoler har anskaffet seg roboter fra Cobotnor. Med stort hell, skal vi tro tilbakemeldingene fra dem.

 

Oppland, nå Innlandet, har virkelig satset på å følge læringsmålene i den nye læreplanen. Som et resultat av dette kjøpte de i 2019 inn 11 stk. UR-roboter fra Cobotnor til de videregående skolene sine.

– Vi innså dengang at innovasjon nå i all hovedsak blir rettet mot digitalisering, sier seksjonssjef Jørn Olav Bekkelund i Innlandet fylkeskommune. – Derfor mente vi det var viktig at skolene våre skulle kunne ta i bruk mulighetene som ligger i dette.

 

– UR-robotene gjør elevene godt skodd til morgendagens arbeidsmarked

– Og da ikke bare innenfor Industri 4.0 og Bygg 4.0, fortsetter Bekkelund. – Men også når det gjelder omsorgs- og velferdsteknologi. For digitalisering vil også føre til at for eksempel helsepersonell vil få nye oppgaver. Vi må derfor tilføre elevene våre nye læringsformer for å gjøre dem godt skodd til morgendagens arbeidsmarked.

– Innovasjon blir nå i all hovedsak rettet mot digitalisering, og det er viktig at skolene våre får tatt i bruk mulighetene som ligger her, sier seksjonssjef Jørn Olav Bekkelund (til høyre) til daglig leder i Cobotnor, Espen Hansen.

– Innovasjon blir nå i all hovedsak rettet mot digitalisering, og det er viktig at skolene våre får tatt i bruk mulighetene som ligger her, sier seksjonssjef Jørn Olav Bekkelund (til høyre) til daglig leder i Cobotnor, Espen Hansen.

Våre roboter kan stå usikret i klasserommet

UR-robotene har vist seg å være utmerkede redskap i undervisningsøyemed, og Cobotnor har i dag levert over 50 roboter til videregående skoler, fagskoler og universiteter.

– En av fordelene med UR-robotene er at de kan stå usikret i klasserommet, mens tradisjonelle industriroboter må av sikkerhetshensyn gjerdes inn, forklarer daglig leder i Cobotnor Espen Hansen. – Våre roboter betjenes uten noen form for sikkerhetsavskjerming, og de jobber trygt og godt side om side med elevene dine. Sikkerhetssystemet i robotene er faktisk godkjent og sertifisert av det tekniske kontrollorganet TÜV i Tyskland.

Bilde 5

Sverre Osvald Bårdseng (til venstre) og Emmet Thorvaldsen på Raufoss vgs er travelt opptatt med å finne ut av UR-robotens finesser.

Robotene integreres raskt i undervisningen, tar liten plass, og kan lett flyttes på

Cobotnor får stadig hyggelige tilbakemeldinger på hvor godt UR-robotene er blitt integrert i undervisningen.

– På disse robotene kan elevene gjøre all mulig integrasjon mot andre installasjoner og systemer som skolen råder over, forklarer Hansen. – For eksempel er det ingen problemer å koble robotene våre til sveiseapparater eller cnc-maskiner.

– UR-roboten veier ikke stort og den tar liten plass, så du kan enkelt flytte den fra klasserom til klasserom, påpeker han. – Du kan også lett tilpasse den til andre oppgaver uten å måtte gjøre store endringer.

Bilde 3

Kyan Nathanael Bårdseng på Raufoss vgs diskuterer programmering av UR-roboten med lærer elektro Einar Hovden.

UR-robotene er svært enkle å programmere

– Vår familie av samarbeidende UR-roboter tar nyttelaster fra 3 kg til 16 kg. De har alle seks bøyelige og bevegelige ledd, og fungerer dermed omtrent som en menneskearm. Robotene er utrolig fleksible og meget enkle å programmere for elevene dine. En av våre kunder uttalte at: «Kan du bruke en smartphone, kan du også programmere en robot fra Universal Robots», smiler Espen Hansen. (Du kan lære mer om programmeringen her.)

Du kan lese mer om våre UR-roboter her.
Og du må gjerne kontakte oss på mail eller ringe oss på 951 67 407.